Zimpler mobiilimaksaminen monipuolistuu

Zimpler lanseeraa lisämahdollisuuksia mobiilimaksamiseen: suorat nostot ja pankkisiirrot suomalaisille asiakkaille.

Zimpler on ruotsalainen mobiilimaksamiseen erikoistunut yhtiö, jonka toimintaa valvoo Ruotsin Finansinspektionen eli vastaava kuin Suomen Finanssivalvonta.

Zimpler on IT-talo, joka aloitti toimintansa 2012 Tukholmassa ja Göteborgissa ja nykyään toiminta on laajentunut myös Berliiniin ja Haaparantaanja yrityksellä on noin 40 työntekijää ja yli 100 000 asiakasta ja asiakaskunta on kasvamaan suuntaan. Berliinin toimiston avaaminen oli yksi askel yrityksen tavoitteista palkata yli 150 kehittäjää tulevina vuosina.

Zimplerin toimitusjohtaja Kristofer Ekman Sinclair kertoo kuinka hyvän asiakaspalautteen yrityksen mobiilimaksaminen on saanut ruotsalaisilta ja suomalaisilta asiakkailta, että laajentuminen Eurooppaan on luonnollinen jatkumo yrityksen toiminnalle.

Tuttu nettipelaajille

Zimpler on tullut tutuksi nimenomaan nettikasinoiden pelaajille, joilla monella on mahdollisuus käyttää mobiilimaksamiseen juuri Zimplerin palvelua. Zimpler kasino on sivu jolle on listattu niitä nettikasinoita, jotka mahdollistavat Zimplerin, ja listaa päivitetään, sillä Zimpler toimii 2019 alusta alkaen esimerkiksi ruotsalaisille asiakkaille vain niillä kasinoilla, joilla on lisenssi toimittaa pelejä Ruotsiin.

Mobiilimaksaminen on muutenkin kasvava trendi koko Euroopassa ja eri maissa eri yritykset kehittävät omia palveluitaan ja markkinoivat niitä potentiaalisille asiakkaille. Zimpler on nyt lanseeraamassa uutta palvelua eli aiemmin Zimpler tarjosi vain talletuksia kortilla ja laskulla. Nyt tarjonta sisältää myös talletuksia ja nostoja kortilta ja pankkitililtä.

Suomalaiset luottavat mobiiliin

Esimerkiksi Visan vuosittaisen Digital Payments Study -kyselyn tulosten perusteella näyttää, että myös pankkiasioiden hoitaminen on suosittua, 62 % suomalaisista tutkimukseen vastaajista kertoi käyttävänsä mobiililaitettaan pankkiasioiden hoitoon ja 87 % suomalaisista milleniaaleista arvioi maksavansa mobiililaitteellaan säännöllisesti vuoteen 2020 mennessä. Jotta tämä luku tavoitetaan, täytyy opittujen tapojen muuttua. Tällä hetkellä noin 75% suomalaisista on kokeillut mobiilimaksamista ja joka toinen käyttää sitä jokapäiväisiin ostoksiin. Lisäksi suomalaiset siirtävät jo nyt 36% mobiililaitteella tai tabletilla rahaa ystäville ja perheenjäsenille.

Muualla pohjolassa kehitys tuntuu olevan mobiilimaksamisessa kuitenkin jo pidemmällä. Konsulttiyhtiö Deloitten vuonna 2017 julkaiseman tutkimuksen mukaan Ruotsissa 26 prosenttia 18–75-vuotiaista käyttää kännykkää maksuvälineenä kaupan tiskillä vähintään kerran kuukaudessa. Tanskassa kännykällä maksajia on lähes kolmannes aikuisväestöstä, ja tämä siis kaksi vuotta sitten. Voimme arvioida, että luvut ovat kahdessa vuodessa kasvaneet huomattavasti.

Isompaa kuvaa tarkastellessa Suomessa ollaan useissa asioissa muita Euroopan maita edellä. Suomi kuuluu Hollannin ja muiden Pohjoismaiden mukana niin sanottujen kehittyneiden sähköisen maksamisen maihin. Tähän isompaan kuvaan kuuluu myös se meille ihmeellinen tosiasia, että Euroopassa on paljon ihmisiä, joilla ei ole edes pankkitiliä, saatikka sitten älypuhelinta.

Mobiilimaksamista on jo vaikka missä

Yleisesti mobiilimaksamiseksi nimitetään kaikkia maksutapoja, joissa kännykkä toimii tavalla tai toisella apuna maksamisessa. Mobiililla maksaminen voikin tarkoittaa mm. lähimaksamista, jossa ostokset maksetaan vilauttamalla puhelinta kaupan kassalla, tai vaikkapa rahan siirtämistä applikaation avulla kaverille.  Mobiilikaupassa mobiilimaksaminen tarkoittaa verkkokauppaostosten maksamista älypuhelimelle optimoidulla maksutavalla. Mutta myös sellaisen kuten bussilipun ostaminen HSL Mobiililippu-sovelluksella tai EasyPark ja ParkMan pysäköintisovellukset. Mitä enemmän otamme käyttöön älypuhelimen mahdollisuuksia, sitä enemmän varsinaisten pankkien tarve vähenee ja mobiilimaksaminen lisääntyy.

Mobiilimaksamisen tulevaisuus

Ohjelmistoyhtiö Qvik tilasi tutkimusen siitä, miten suomalaiset suhtautuvat verkko-ostoksiin ja kännykällä maksamiseen. Kaksi kolmasosaa vastanneista käytti kännykkää verkkokauppojen selailuun, mutta kolme suosituinta maksutapaa olivat edelleen verkkopankki, pankki- tai luottokortti ja perinteinen lasku.

Myös tietämättömyys vähensi mobiilimaksamisen käyttöä. Vastaajista 20 prosenttia kertoi tietävänsä liian vähän kännykällä maksamisesta. Tästä voidaan vetää yhteen, että sitä myöten kuin tietoisuus lisääntyy, lisääntyy myös mobiilimaksaminen.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.