Ravintoloitsija- haluatko myydä paremmin, enemmän?

ER-tuki ja Kettumarkkinointi ovat auttaneet ja konsultoineet vuosien varrella jo kymmeniä ravintoloita. Osa näistä ravintoloista ja niiden yrittäjistä ovat kuunnelleet, mitä meillä on ollut kerrottavana ja osa ei – voit arvata, mitä monelle noista “ei kuunnelleista” on tapahtunut.

Kaikki alkoi jo 80-luvun lopulla kun tein aluksi töitä tiskijukkana (DJ) ravintoloissa, pubeissa ja hotellien yökerhoissa. 90-luvulla olin sitten jo tiskillä myymässä ja vuosituhannen vaihteen tienoilla olin pari vuotta yhden yökerhon päällikkönäkin. Noiden parinkymmenen vuoden sisälle mahtui erilaisia projekteja niin hotelleille kuin pienille pubeille ja ravintoloille. Ohjelmistojen ohessa toimitimme myös erilaisia mainoksia sekä suunnittelimme ravintoloitsijoiden ja omistajien kanssa erilaisia tapahtumia, ruokalistoja sekä juomalistoja. Siihen kun yhdistää sitten oman koulutuksen markkinoinnin ja myynnin parissa, saatiin yleensä hyviä paketteja, jotka toimivat, jos niin haluttiin – aina ei kuitenkaan löydetty syystä tai toisesta yhteistä säveltä.

Kuten nykyään olen usein sanonut “yrittäjä on itsenäinen organismi, joka tekee omat päätöksensä kuuntelematta välttämättä muiden neuvoja, vaikka on niitä pyytänytkin”. Itsekin olen tehnyt niitä virheitä ja toivoakseni olen niistä myös oppinut jotain.

Kokemus auttaa näkemään asioita eri puolilta

Nyt 2010-luvun loppupuolella havahduin, että monet näiden vuosikymmenten aikana oppimani ja tekemäni ravintoloiden projektit ovat vieläkin täysin toimintakykyisiä. Nykyisen olemme tuottaneet pääasiassa vain markkinointia ja mainontaa ravintoloille ja viimeiset todelliset konsultaatiot alkavat olla jo vuosia vanhoja. Kylläkin aina silloin tällöin jokin ravintoloitsija on pyytänyt keskustelemaan ja olemme puhuneet ravintoloiden menestystekijöistä joskus useitakin tunteja – huomatakseni myöhemmin, ettei meitä oltu kuunneltu. Ei jokainen ajatus tai idea, mitä olemme syöttäneet eteenpäin ole mitään killeri-ideoita, mutta useimmissa on ollut taustalla sekä kokemus että taloudellinen tulosajattelu – asioita, joita aivan jokaisella tapaamallani ravintoloitsijalla ei välttämättä ole ollut.

Ravintolamarkkinoinnissa on paljon erilaisia vaihtoehtoja ja me olemme olleet toteuttamassa ja suunnittelemassa niistä todella monia. Jos sinä tunnet ravintoloitsija, tai olet itse sellainen – keskustelu kanssamme saattaa olla mieltä avaava ja ajatuksia tuova. Konsultointi ei kuitenkaan ole koskaan maksutonta, koska jostainhan meidänkin on tulomme saatava, mutta kuten monissa muissakin teksteissäni, tämäkin sisältää jonkin vinkin.

Ravintoloissa, on sitten kyse ruokaravintolasta tai iltaravintolasta on kyse paikasta, jossa ihmiset kohtaavan toisia ihmisiä ja melkeinpä aina tilanteessa on myös ravintolan työntekijä. Kaikki tuntemani menestyvät ravintolat ovat rakentuneet toimivan ja hyvän henkilökunnan ympärille, jossa on ollut yksi tai kaksi tukipilaria, jotka ovat pitäneet koko pakettia kasassa. Näiden tekijöiden on ollut oltava sekä osaavia että ahkeria – tukipilari, joka tuo vain rahaa ravintolaan omalta tililtään ei auta todellisuudessa ravintolaa eteenpäin, se vain pitkittää sen tuskaa.

Ulkopuolinen voi tuoda uusia ajatuksia

Miksi sitten kannattaisi keskustella kanssamme tai tilata meidät paikalle? Me sanomme asiat niin kuin ne ovat, mitään piilottamatta mitään pois jättämättä. Raporttimme kertoo kaiken mitä näemme ja kuulemme ja annamme suosituksia tai ideoita sen perusteella mitä koemme + millainen tilanne paikkakunnalla on yleisesti ottaen ravintola-alalla. Toisilla paikkakunnilla toimivat toiset asiat kuin toisilla ja tämän olemme nähneet näiden vuosikymmenten aikana toimimalla ympäri Suomea sekä muualla Euroopassa. Emme osaa ravintoloitsijaa paremmin paistaa kalaa tai tehdä ruokaa, tarjoilla nopeammin 50 ruokalijalle tai tehdä parempia drinkkejä nopeammin kuin ravintolan baarimestari. Mitä me osaamme on se, mikä tulee historiamme projekteista, koulutuksestamme sekä töistämme.

Oletko miettinyt mikä merkitys on sillä teetkö ruoka-annokset paremmasta tai halvemmasta lihasta? Onko ruokalistasi 20 annosta vai 100 annosta kattava? Onko juomalistasi piilossa vai näkyvillä? Onko ravintolasi kotisivut ajan tasalla ja oletko esillä sosiaalisessa mediassa aktiivisesti? Nämäkin ovat asioita, joissa me voimme auttaa, tai ainakin tuoda puolueettoman näkökulman asioihin.

Ota yhteyttä, kerro ravintolasi tarina ja katsotaan, josko me voisimme auttaa. Ei sitä koskaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. -> www.ertuki.fi