Nordea perustaa Turun tiedepuistoon uuden, pohjoismaisestikin merkittävän finanssialan osaamiskeskuksen. Tavoitteena on keskittää sinne henkilöasiakasliiketoiminnan etäpalveluja. Uusi yksikkö on tarkoitus avata syksyllä 2020.

– Nordea toimii jo nyt tiedepuistossa, sillä tällä hetkellä meillä on DataCityssä 30 hengen toimipiste. Rekrytoimme seuraavan kahden vuoden aikana toistasataa uutta neuvojaa Turkuun, ja kaikkiaan uudessa keskuksessa tulee työskentelemään noin 150 työntekijää. Varmistamme, että Varsinais-Suomessa on jatkossakin merkittävästi finanssialan työpaikkoja, Nordean liiketoimintajohtaja Miikka Salminen toteaa.

Nordean tilakokonaisuus tulee osaksi Kampus-uudisrakennusta, jonka pääkäyttäjäksi tulee Turun ammattikorkeakoulu. Rakennuksen suunnittelun pääperiaatteita on ollut eri käyttäjien välisten kohtaamisten mahdollistaminen, ja rakennus kiertyykin yhteisen, lasikatteisen keskusaulan ympärille. Myös ulkotilayhteys jokaisessa kerroksessa on ollut tärkeä lähtökohta, mikä on toteutettu terassiratkaisuin.

Nordean käyttöön tulevasta 6. kerroksesta aukeavat terassien kautta puistonäkymät Kupittaanpuiston suuntaan ja tiedepuiston alueelle. Rakennuksen runkoratkaisu mahdollistaa modernit, muuntojoustavat monitilaympäristöt. Rakennukselle tavoitellaan LEED-ympäristösertifioinnin korkeinta Platina-luokitusta.

– Alueelle syntyy huomattava määrä lisää työpaikkoja Nordean uuden yksikön myötä. Finanssialan yrityksen vahva panostus tiedepuiston alueelle on hyvä esimerkki sijainnin tärkeyden merkityksestä. Tiedepuiston alueella opiskelijat ja yritykset kohtaavat luonnostaan, mikä luo työllistymismahdollisuuksia ja myös merkittävää kilpailuetua kaikkien alueen toimijoiden hyväksi, kertoo Turun Teknologiakiinteistöjen toimitusjohtaja Mikko Lehtinen tyytyväisenä.

Suunnitelmien mukaisesti Nordea työllistää vuonna 2021 Varsinais-Suomessa selvästi enemmän kuin tällä hetkellä, ja Turku on jatkossakin Nordean merkittävä toimipaikka.

– Näemme Varsinais-Suomen alueella paljon potentiaalia. Turun seudulla on osaavaa, kielitaitoista ja motivoitunutta henkilöstöä saatavilla. Haluamme varmistaa, että pystymme houkuttelemaan tulevaisuudessakin riittävästi finanssialan osaajia. Turku isona kaupunkina mahdollistaa tämän. Tavoitteena on lisätä yhteistyötä korkeakoulujen kanssa ja mahdollistaa myös työharjoittelupaikkoja opintojensa loppuvaiheessa oleville. Uskomme, että uudet ja modernit tilat lisäävät myös nykyisen henkilöstön viihtyvyyttä, Salminen toteaa.

Turun yksikön perustaminen on jatkumoa Nordean vuonna 2018 aloittamalle toimintamallin muutokselle ja valtakunnallisen asiakaspalveluverkoston vahvistamiselle. Muutoksen taustalla on asiakaskäyttäytymisen muutos. Yhä useampi asiakas haluaa hoitaa pankkiasiat muulla tavalla kuin käymällä konttorissa. Esimerkiksi jo joka kolmas asuntolainaneuvottelu käydään verkkotapaamisena asiakkaan kotoa tai esimerkiksi työpaikalta käsin.

– Asiakkaamme ovat meihin yhteydessä puhelimen, chatin ja viestien kautta yli 70 000 kertaa viikossa ja määrä kasvaa koko ajan. Konttorikäyntejä puolestaan valtakunnallisesti noin 12 000, joista puolet ajanvarauksella ja puolet päivittäisten pankkiasioiden hoitoa ja digineuvontaa. Kuitenkin tällä hetkellä meidän 24/7-asiakaspalvelussamme työskentelee vähemmän henkilöitä kuin konttoreissa, Salminen kertoo.

Tämän takia Nordea onkin panostanut merkittävästi asiakaspalvelun vahvistamiseen Suomessa. Viime syksyn aikana Nordea rekrytoi yhteensä yli 200 henkilöä asiakaspalvelu- ja neuvontatehtäviin eri puolille maata. Sen kautta onkin pystytty nopeuttamaan ja sujuvoittamaan sekä henkilöasiakkaiden että pienempien yritysten palvelua.