Nettikasinot ovat yksi kasvavista nykytrendeistä

Vaikka Suomessa on rahapelaaminen tiukasti valvottua ja käytännössä monopolisoitu valtion vetoiseksi Veikkauksen liiketoiminnaksi, pelataan Suomesta yhä entistä enemmän netin kautta ulkomaille. Ulkomaiset nettikasinot ovat saaneet myös Veikkauksen kehittämään omia pelejään niin, että Veikkauksen nykyinen tarjonta on aika lailla samantyylistä kuin muualla.

Arvostelut kertovat paljon

Koska tarjonta lisääntyy koko ajan, ja suomenkielisiä palveluita on saatavilla entistä enemmän, nousevat asiantuntemuksella tehdyt arvostelut arvoonsa. Aivan samalla tavalla kuin luemme arvosteluja peleistä tai vaikkapa televisioista ja älypuhelimista, voimme lukea arvosteluja nettikasinoista. Esimerkiksi yksi suomalaisten suosikkikasinoista Betsafe on toiminut netissä jo vuodesta 2006 kehittäen palveluitaan luonnollisesti vuosittain. Arvosteluista voi nopealla silmäyksellä lukea mistä on kyse ja millaisia pelejä, etuisuuksia ja bonuksia on tarjolla. Betsafe itseasiassa tarjoaa pelaajilleen uskomattoman pelikokemuksen moneltakin saralta. Nettikasinon valikoimasta löytyvät niin kolikkopelit, Live-kasino, vedonlyönti sekä pokeripelit, joten pelaajalta ei todellakaan lopu pelivalikoima kesken. Betsafe on kehittänyt myös mobiilisovelluksen, jolla pääsee pelaamaan ilman nettiselainta.

Mistä nettikasinot tulivat ja miksi?

Ihmiset ovat aina pelanneet joko ajanvietteestä tai rahasta, yksin tai porukalla, joten nettikasinot olivat vain ajan ja tekniikan kysymys. Jo ensimmäiset kolikkopelien tultua amerikkalaisiin liiketiloihin, oli suunta valettu kohti tulevaisuutta. Pelit vain olivat niin viihdyttäviä, ja niitä pelattiin alusta alkaen paljon. Pelaaminen on meidän DNA:ssa, ja monet meistä pelaavat jopa kauppojen kolikkopelejä, vaikka niistä maksimivoitot ovat muutaman kympin luokkaa – niin miksi emme sitten pelaisi kotona, kun voitot voivat olla miljoonaluokkaa ja kaiken lisäksi verottomana omalle tilille.

Nettikasinot on tuottava bisnes, jos yleensä kolikkopelit palauttavat sen 96% rahoista pelaajilla ja pelaajia on paljon, tarkoittaa se, että aina joku voittaa paljon, mutta samalla monet häviävät vähän. Pelaamisen jännitys on juuri se, että voitanko minä, vai miten minun käy. Ongelmaksi pelaaminen muuttuu silloin, kun se ei ole viihde- tai ajanvietepelaamista vaan pelaamisella pyritään rikastumaan tai kattamaan oman talouden aukkoja – ei, pelaaminen on nimenomaan viihdettä, jossa voi voittaa paljon – aivan kuten vaikka EuroJackpot.

Eurojackpot on loton pelimuoto, jota pelataan viikoittain 18 Euroopan maassa. Viikoittainen päävoitto on 10–90 miljoonaa euroa. Yksi lottorivi maksaa Suomessa kaksi euroa ja pääpottiin vaaditaan 5 oikein sekä lisänumerot eli kaikki seitsemän numeroa pitää arvata oikein omaan lappuun. Tuotakin peliä muutettiin vuonna 2014 siten, että tähtinumeroihin (lisänumero) tuli lisäksi 9 ja 10 ja päävoiton todennäköisyys on luokkaa 1: 95 344 200 – ja se maksimivoitto siis 90 000 000. Eli tässäkin pelissä kaikki 18 maata ja niiden lottofirmat ansaitsevat miljoonia joka viikko.

Nettikasinoiden tulevaisuus

Nettikasinoiden tulevaisuuden voi sanoa olevan tiukan kilpailun täytteinen, sillä vaikka markkinoilla on paljon pelaajia – on pelaajille myös tarjolla monta eri tarjoajaa. Pelaajan voi olla vaikea ilman arvostelusivustoja, tietää, millaisia eri tarjoajien palvelut ovat. Yksikään pelaaja ei ehdi käydä kaikkia nettikasinoita itse läpi, vielä vähemmän niiden pelitarjontaa, joten loppujen lopuksi kysymys tulee olemaan markkinointiin liittyvä. Ne nettikasinot, jotka pärjäävät kilpailussa, pystyvät tuottamaan sellaisia oheispalveluita, jotka kiinnostavat pelaajia. Uusia pelejä, uusia sosiaalisia ulottuvuuksia ja vähitellen myös uudenlaisia virtuaalisia pelikokemuksia.

Peliteollisuuden markkinat ovat monessa mielessä mielenkiintoiset ja uusia tulokkaita ja genrejä voi syntyä nopeastikin – mieti vaikka viime aikoina pinnalle noussutta eSports trendiä – jossa tietokonepelaajat itse tienaavat parhaimmillaan yhdessä turnauksessa miljoonia ja toiset mahdollisesti tuhansia euroja pelaten voittajien puolesta urheiluvetoja – ja kaikki tapahtuu tietokoneella, vain pelaajat ja panostajat ovat ihmisiä – tulevaisuus on vielä verhon takana.

Se on kuitenkin varma, että tällä alalla kilpailu on kovaa ja parhaimmat markkinoijat tulevat käyttämään kaikkia saatavilla olevia markkinointikanavia pelaajien kanssa kommunikointiiin.