Mitkä ovat pelialan suurimpia kasvusektoreita?

Pelialaan liittyvien osakkeiden arvo on ollut yleisesti ottaen kovassa nousussa etenkin viime vuosina. Monet johtavat amerikkalaiset videopeliyritykset, kuten Electronic Arts ja Activision Blizzard, ovat moninkertaistaneet osakkeidensa arvon vuosien saatossa. Digitaalisen sisällön valtava kysyntä pelaajien keskuudessa ei näytä hiipumisen merkkejä — päinvastoin.

Myös itse pelaajien määrä on ollut jatkuvassa nousussa. Esimerkkinä kerrottakoon, että varovaisten arvioiden mukaan vuonna 2017 maailmassa oli 2,2 miljardia pelaajaa, mutta vuoteen 2021 mennessä pelaajien määrän arvioidaan nousevan peräti puolella miljardilla. Ei siis ole ihmekään, että pelimarkkinoilla kuohuu. Kaikki haluavat osalliseksi trendiin, josta olemme todennäköisesti nähneet vasta jäävuoren huipun.

Tässä artikkelissa käsittelemme tarkemmin tämän hetken kuumimpia kasvusektoreita pelialalla. Arvaatko jo ennen listaan vilkaisemista, mitkä ovat vuoden 2019 nopeiten kasvavien pelisektoreiden joukossa?

Uudet pelialustat


Yhä useammat ovat kiinnostuneet pelaamisesta ikään ja sukupolveen katsomatta. Erityisesti uudet pelit ja pelialustat herättävät laajaa mielenkiintoa pelaajakunnassa. Esimerkiksi videopelien jakelualusta Steamissä julkaistiin vuoden 2017 aikana reilut 7 000 uutta videopeliä.

Myös esimerkiksi Nintendo Switchin kaltaiset pelikonsolit ovat olleet suuressa suosiossa. Nyt moni uumoilee, että valmisteilla on jokin uudentyyppinen pelikonsoli, josta tulee seuraava hittituote. Tuli sellaista lähiaikoina tai ei, on varmaa se, ettei nykypelaajan tarvitse enää tyytyä yhteen pelialustaan, vaan ulottuvilla on laaja kirjo eri pelialustoja.

Mobiilipelaamisen kasvu


Tällä hetkellä mobiilipelaaminen esimerkiksi Kiinassa on valtavan suosittua, mutta muu maailma on siirtynyt mobiilipeleihin hiukan hitaammassa tahdissa. Monet peliyhtiöt ovat ilmoittaneet panostavansa entistä enemmän mobiilisisältöön, sillä juuri mobiilipelaamisen uskotaan olevan tulevaisuudessa tavallisin pelaamisen muoto.

Mobiilipelien suosio näkyy jo nyt etenkin nettikasinoilla, joiden mobiiliystävällisyys on selvästi suurempaa kuin takavuosina. Muun muassa Vera ja John tarjoaa monipuolisesti slotteja ja pöytäpelejä mobiililaitteilla pelattavaksi. Mobiilipeleihin panostamisesta hyvä esimerkki on myös japanilainen viihde- ja pelijätti Konami, jonka odotetaan aktivoituvan etenkin mobiilisektorilla tulevina vuosina. Lisäksi pelialan uutisia seuraavien korviin on todennäköisesti jo kantautunut Blizzardin ilmoitus siitä, että jatkona seitsemän vuotta sitten julkaistulle Diablo 3 -pelille tullaan seuraavaksi julkaisemaan jatko-osa mobiiliversiona.

Klassisten pelien paluu

Modernien ja toinen toistaan graafisesti näyttävämpien pelien keskellä on hiukan yllättävääkin, että myös klassisten pelien sektori on nostanut päätään viime aikoina. Muutamat peliyhtiöt, kuten Nintendo, ovat julkaisseet uudelleen omia takavuosien hittipelejään. Niillä yritellään herätellä nostalgisia tuntemuksia, joita monilla pelaajilla on lapsuudestaan. Vanhojen pelikonsoleiden tuominen nykyaikaan on buumi, joka on vasta alkamassa.

Innovatiiviset toteutukset peleissä

Pelisuunnittelun saralla on tapahtunut suuria muutoksia. Markkinoilla on julkaistu muutaman viime vuoden aikana useita hittipeleiksi nousseita pelejä, joista tunnetuimpien joukkoon lukeutuvat Epic Gamesin Fortnite, Playerunknown’s Battlegrounds ja Blizzardin Overwatch.


Perinteisesti suosituimmissa FPS-peleissä ampumisella ja sodankäynnillä on ollut suuri rooli, mutta nämä edellämainitut pelit ovat tuoneet uusia ja virkistäviä tuulia pelialalle esittelemällä uniikkeja teemoja. Esimerkiksi Fortniten sarjakuvamainen ulkoasu ja pelihahmojen suunnittelussa käytetty luovuus on saanut myös naiset kiinnostumaan pelaamisesta enemmän.

Pelien striimaaminen

Moni yllättyisi varmasti kuullessaan, kuinka monet seuraavat nykyään esimerkiksi Youtube-kanavan kautta elektronisen urheilun tapahtumia tai yksinkertaisesti suosikkipelaajansa pelikanavalla videoita, joissa pelataan tuntikausia. Joidenkin arvioiden mukaan pelisisältöä netissä katselevien osuus on paljon suurempi kuin esimerkiksi Netflixin ja Hulun katsojien osuus yhteensä.

Pelien striimaaminen on yleistynyt nopeasti ja ajan hermoilla pysyvät peliyhtiöt ovat huomanneet, että se on oivallinen kanava myös uusien pelien markkinoimiseen. Juuri tällä tavalla nousi pinnalle myös Fortnite vuonna 2018, eikä sen menestystarina varmasti jää viimeiseksi.