Miksi Suomi on erilainen kuin niin monet muut Euroopan maat?

Suomi on yksi Euroopan pohjoisimmista maista ja monessa asiassa, suomalaisilla on ollut menneisyydessä vaikeampaa ja antiikin aikoina Suomen alue oli metsäinen, kylmä ja tyhjä – 1100-luvulla vain Suomen rannikot ja Etelä-Suomi olivat varmuudella asutut. Onko myöhäinen tuleminen syynä suomalaisten asenteisiin monessa asiassa. Näistä muutamaa mietimme tässä seuraavaksi.

Rahapelit

Miksi suomalaiset suhtautuvat niin vastaisesti rahapeleihin, vaikka ne ovat kaikkien näkyvillä ja saatavilla olleet viimeiset vuosikymmenet kaikissa kaupoissa ja ravintoloissa ja huoltoasemilla – mutta täysin valtion monopolin alaisena. NetBet kasino on suomenkielinen nettikasino, joka toimii maltalaisella lisenssillä ja on täysin virallinen ja laillinen suomalaisille pelaajille pelata. Sillä on myös irlantilainen rahapelilisenssi eli se maksaa toiminnastaan sekä Maltalle että Irlannille, mutta Suomessa se ei saa virallisesti kertoa itsestään, vaikka Suomi kuuluu Eurooppaan. Miten näin? Syynä on Suomen saama erityisasema, jossa EU on antanut Suomelle ja Veikkaukselle erityisoikeiden toimittaa rahapelit monopolina Suomessa, siten ettei kukaan muu saa edes kertoa omasta toiminnastaan. Useat Euroopan maat ovat kuitenkin jo siirtyneet lisenssimalliin, missä yritykset maksavat maalle lisenssistä, millä ne saavat toimia maassa. Ruotsi siirtyi lisenssimalliin 2019 alusta ja heti se sai noin 100 lisenssoitua rahapelien järjestäjää. Ongelma ei ole rahapeleistä saatavien tulojen tai tukien väheneminen, niin ei kävisi, kyse on vain kabineteissa tapahtuvasta valtapelistä.

Alkoholi

Alkoholi on Suomelle tabu. Suomessa alkoholia saa ostaa vain Alkosta. Mutta ulkomailta voit tuoda itsellesi omaan käyttöösi, vaikka pakettiautolastillisen juotavaa, eli voit hakea vapaasta eurooppalaisesta maasta juomat halvemmalla, koska Suomessa ei ole mitään kilpailua- valtion monopoli Alko on ainoa, ja se siis samalla myös asettaa hintatasot. Kaupoista ei saa kuin olutta, siideriä, lonkeroa ja ”limu”viinejä. Suomessa enemmän kuin 5,5 tilavuusprosenttia sisältävien alkoholijuomien vähittäismyynti kuuluu alkoholiyhtiön yksinoikeuden piiriin. Alkoholilain soveltamisessa kiinteän valmisteen alkoholipitoisuutena tilavuusprosentteina pidettään sen alkoholipitoisuutta painoprosentteina.

Miten sitten muualla Euroopassa voit ostaa viinaa suoraan, vaikka elintarvikekioskilta, ja useimmiten selkeästi edullisemmalla kuin Suomessa. Koska Suomessa viina vapautuu?

Suomessa oli yllättävänkin pitkään ravintoloissa kiellettyä pitää Happy Hour-tunteja, mutta ne onneksi vapautuivat takaisin. Muutenkin suomalainen ravintoloiden ja viihderavintoloiden mainostaminen on ollut vaikeata alkoholimainonnan tiukkojen sääntöjen mukaan, mutta nyt käynnissä oleva uusi vapaampi suuntaus on avannut jo anniskelupaikkojen mahdollisuuksia niin kenties seuraavaksi otetaan käsittelyyn Alkon monopoli.

Rautatiet

Suomessa on käytännössä Valtion Rautatiet eli VR, joka hoitaa rautateitä ja niiden liikennettä. Monessa muussa maassa rautateitä operoivat yksityiset yritykset. Tavaraliikenteen kilpailu vapautui yksityisille 1. tammikuuta 2007 ja EU-maiden välinen henkilöliikenne vapautui 1. tammikuuta 2010.

Suomessa, kuten muuallakin Euroopassa junaliikenteen kuljettama henkilömäärä on pienentynyt ja Suomessa vain 5,2% kaikista matkoista kuljetaan junalla, kun esimerkiksi linja-autolla kuljetaan 12,6% ja omalla henkilöautolla 79,4%. Rataliikenne on Suomessa kuitenkin tärkeä tavaroiden kuljetukselle ja sen määrät ovat kasvaneet vuosi vuodelta ollen nyt jo yli 10% kaikesta rahtimäärästä. Vaikka EU on vapauttanut henkilöliikenteen, niin Liikenneministeriö vasta aloitti mietinnät henkilöliikenteen avaamisesta ulkomaisille operaattoreille 2017.

Tunnin rata ulkomaalaiselle operaattorille?

Rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaaminen aloitetaan talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa sovitun mukaisesti Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä tavoitteena käyttöoikeussopimus. Etelä-Suomen taajamaliikenteen kilpailutusmallin kokemuksia hyödynnetään muun henkilöliikenteen kilpailun avaamisen mallissa. Valtion tavoitteena on alkaa kilpailutettu liikennöinti jo kesällä 2022. Tätä kaikkea varten VR yhtiöitetään useammaksi eri yhtiöksi. Tässä vaiheessa voi miettiä myös, kuka oikeasti voisi rakennuttaa ja operoida uutta suunnitteilla olevaa Helsinki-Turku rataa?

Tavaraliikenteessä toimii VR:n lisäksi Suomessa kaksi operaattoria. Näillä näkymillä tämä suomalainen monopoli lienee historiaa 2020-luvulla.