Mikä on paluulinkki?

Jos olet tilannut ammattitaitoiselta Google optimointi yritykseltä analyysin tai palvelun, raportissasi lukee varmasti jossain kohtaa sana paluulinkki tai ulkoinen linkki. Mistä oikein on kyse?

Hyvin tehdyt kotisivut on vasta alku

Voi olla, että itse kotisivusi ovat hyvin tehdyt ja mobiiliresponsiiviset ja jos potentiaaliset kävijät sattuvat käyttämään oikeita sinun teksteihisi osuvia hakusanoja tai he osaavat hakea tietojasi suoraan nimellä, he myös löytävät sinun sivusi…. mutta.

Linkki on katu kahden sivuston välissä

Kun ajatellaan hakukoneita (kuten Google), jotka kiertävät internetin miljoonia sivustoja ja sivuja kokoajan, niille linkit ovat kuin kadut sivustojen välissä. Nämä hakukoneet osaavat analysoida miten sivustot ovat keskenään linkitettyjä ja jopa miksi. Hakukoneet ovat huomioineet sivustojen väliset linkit jo 90 luvulta ja nykyään ne ovat yksi tärkeä osa sivustosi näkyvyyden parantamisessa.

Eri hakukoneilla on erilaisia laskenta algoritmejä joilla näitä erilaisia linkkien välisiä arvoja lasketaan ja siinä missä linkki jollain linkkisivustolla (kuten Fonecta, Finder) on ihan ok, ei se ole lähellekään sitä arvoa, minkä saat linkistä joka on esimerkiksi paikallislehden nettiartikkelissa teillepäin (paluulinkki sivullenne). ER-tuki ja Kettu Markkinointi rakentavat yrityksille näitä linkityksiä viikoittain ja jopa kirjoittavat toimituksellista sisältöä teistä. He ovat tehneet sitä lehtiin jo yli kymmenen vuotta ja nyt viime vuosina myös internetin eri sivustoille.

Hanki hyviä linkkejä

Mitä parempia sivustoja on linkitettynä sivuillesi, sitä paremmat arvot saat ja sitä paremmin sivustosi löytyy. Tämän linkityksen tulokset eivät koskaan näy heti, vaan ajanmyötä.

Sivustojen arvostukseen liittyvät sitten jo todella monet asiat: sivuston ikä, SSL salauksen käyttö, domain nimi, linkkien määrät sivustolle muualta, avainsanojen osuvuus, domainin nimen käyttö muualla verkossa, sosiaalisen median mittarit (tykkäykset, jaot, Google +1….) ja niin edelleen. Näitä erilaisia asioita on yli 90 eri tekijää. Ja kuinka monta eri mittaria Googlella on… sitä ei tiedä kuin Google.

Mutta jos haluat sivustosi saavan taustatukea kuten ratsuväki aikoinaan tykistöltä, sinun kannattaa hankkia näitä linkityksiä. Asiakkaiden sivustot, yhteistyökumppanit ja sivustot, jotka soveltuvat omaan alaasi ja jonne voisit saada omia artikkeleita näkyville – nämä kaikki nostavat hakukoneiden arvostusta.