Markkinointidata – fossiilista vai uusiutuvaa?

“Data is the New Oil” on tuttu hokema. Dataa on tarjolla yllin kyllin, raakana ja jalostettuna, mutta mielenkiintoisempi ja haasteellisempi näkökulma onkin se, kuinka moni yritys pitää huolta omissa prosesseissaan siitä, että data on jatkuvasti uusiutuvaa ja aina ajan tasalla.

Markkinoinnin modernit työkalut ovat monen yrityksen ostoslistalla ja niiden hyödyntäminen aloitetaan kovalla tohinalla – integroidaan uudet järjestelmät kiinni toisiin järjestelmiin, kerätään dataa ja liidejä verkkosivujen kautta, syötetään exceleistä vielä vähän lisää tietoa asiakkaista ja sitten lähetellään sähköpostiviestejä tai hoidetaan se automatisoidusti. Uutta dataa virtaa järjestelmiin ovista ja ikkunoista ja markkinoinnin automaatio kuljettelee ja hoitaa asiakkaita putkistoissaan. Mutta mitä sitten tapahtuu? Oletko varmistanut, että kaikki asiakkaan tiedot päivittyvät markkinoinnin prosesseissa, kun niihin tulee muutos? Päivittyvää dataa tarvitaan verkkokaupasta sekä laskutuksesta, jotta ristiinmyyntikampanjat kohdistuvat oikein, se on selvää. Mutta pystytkö kohdentamaan markkinointiviestisi aina oikeaan tietoon ja asiakkaan tarpeeseen perustuen, vaikka kymmenien tuhansien yrityspäättäjien tiedot, kuten titteli tai vastuualue, muuttuvat vuosittain?

Aivan kuten luottoprosessissa arvioidaan asiakkuuden riskit maksukyvyn ja kannattavuuden näkökulmasta, yhtä tärkeää on varmistaa, että markkinointia kohdistetaan maksukykyisiin ja kannattaviin asiakkaisiin. Kun liidilootaan tulee pari tuhatta e-kirjan latausta muutamassa viikossa, ilman liidien rikastamista yrityksen tuoreilla tiedoilla on mahdotonta valita ne kuumimmat eli päättää, mitkä otetaan heti soittolistalle ja mitkä ohjataan markkinointiautomaation putkeen kypsymään. Liidit rikastetaan yrityksen perustietojen kuten toimialan, työntekijämäärän ja liikevaihdon lisäksi mm. yrityksen riskipisteillä – ei kai nyt maksukyvyttömälle yritykselle kannata lähettää markkinointipostia, kun ei sille uskalla mitään sitten myydäkään.

Kaikkea tätä tietoa me Asiakastiedossa hyödynnämme omissa markkinointi- ja myyntiprosesseissamme. Ajantasaista, uusiutuvaa dataa meillä riittää muillekin hyödynnettäväksi, vink vink. Jos sinua kiinnostaa keskustella lisää aiheeseen liittyen, niin ota yhteyttä LinkedInin kautta tai sähköpostitse nina.jaaskelainen@asiakastieto.fi

Nina Jääskeläinen
Marketing Manager, Team Leader
Asiakastieto Group

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.