Markkinointi ja nykyajan kasinot

Melkeinpä kaikki meistä ovat nähneet mainoksia jostakin kasinosta joko netissä, sosiaalimediassa kuten Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa. Tästä huolimatta suomen arpajaislaki kieltää markkinoinnin Suomessa muilta kuin Veikkaukselta. Ennen RAY:n ja veikkauksen yhdistymistä tämä lupa oli kahdella yrityksellä. Sama asia tietysti pätee varsinaisiin lupiin pyörittää pelikoneita, kasinoita sekä lottoa.

Koska kyseessä on kuitenkin iso markkina, jossa liikkuu paljon rahaa ovat eri yritykset sitten keksineet mitä mielenkiintoisimpia tapoja markkinointikiellon kieltämiseksi. Koska kansainvälisillä Online kasinoilla ei ole mitään kieltoa olla tarjoamatta palveluja Suomessa asuville vaan kielto koskee vain fyysisiä palveluita sekä Suomeen rekisteröitymistä.

Monille MTV Finlandin tai Discovery Channelin katsojille kasinomainokset ovat varmasti tulleetkin jo tutuiksi sillä yleensä nämä ottavat leijonaosan mainosajasta. Monille onkin tullut tutuksi esimerkiksi Mr. Greenin mainokset jossa mainostetaan eri pelejä kuten kolikkopelejä, pokeria, blackjackia tai ruletti näistä aiemmin mainituista kanavista. Syyt tähän mainontaan ovat yksinkertaisia, Suomalaisilla on hyvä keskipalkka ja paikallinen kilpailu on olematonta, joten laajalla valikoimalla pelejä ja hyvällä asiakaspalvelulla saa helposti ostovoimaisia kuluttajia.

Nettikasinoiden suosioon vaikuttaa myöskin niiden monipuolisuus, esimerkisi ruletin pelaaminen 1-3 eri pallolla, eri variaatiot pokerista ja ja blackjackista sekä tuhannet eri kolikkopelit.

Niille, jotka ymmärtävät mainonnasta enemmän esimerkiksi Discovery julkaisee sivustoillaan hyvät lukemat katsojaluvuista.

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi ei ole mikään uusi juttu sillä monet brändit harrastavat sitä, hyvinä esimerkkeinä ovat esimerkiksi Suomalaiset julkkikset kuten Forumulakuskit, jääkiekkopelaajat sekä viihdemaailman laulajat, kommentaattorit tai sosiaalimedian vaikuttajat.

Kasinomaailmaan liittyen parhaiten mainonnassa on onnistuttu suomalaisten pokeripelaajien kanssa. Mainonta on onnistunut niin hyvin koska veikkaus ja viranomaiset yrittivät nimenomaan estää näitä pelaajia suosittelemasta erilaisia kasino- sekä pokerisivustoja. Estot tietenkin epäonnistuivat, sillä on aika raju loukkaus sananvapautta kohtaan, että ei saa suositella jotain kasinoa tai pokerisivustoa. Kaikkihan tietävät, että tämä on hyvinkin harmaata aluetta mutta mikäli olisi kielletty suosittelemasta kasinoita, seuraavaksi tämän perusteella oltaisiin voitu kieltää suosittelemasta esimerkiksi Toyotaa automerkkinä.

Seurauksena markkinoinnin riemuvoitolle kaikennäköiset vaikuttajat ja julkkikset voivat periä rahaa tai ilmaisia tuotteita pelaamalla vain jollakin sivustolla, pukeutumalla vain tiettyyn merkkiin ja niin edespäin.

Vaikuttajamarkkinoinnin kautta monet julkkikset ovat kasvattaneet vuosiansioitaa roimasti. Seurauksena vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuudesta, julkkiksia on ruvettu palkkaamaan esiintymään suoraan kasinoiden omilla sivuilla, parhaimpia esimerkkejä tulee rahoituspuolelta tutuksi tulleet ”Älä päästä mattia kukkaroon” mainokset, jonka kasvoina oli tietysti Matti Nykänen.

Samalla tavalla kasinot hakevat julkkiksia toimimaan esimerkiksi pelinjakajina tai pelaajina tietyissä pokeripöydissä, kommentaattoreina urheilutapahtumissa sekä tarjoamaan esimerkiksi lippuja omiin otteluihin tai vastaavaa.

Sosiaalimedian mainokset sekä julkkisten omat postaukset Facebookissa ja Twitterissä tyyliä ”Ensi keskiviikkona jaan 10 lippua lätkäotteluun kasinosivustolla”, estot ovat melkein mahdottomia sillä ethän sitä samaa julkkista voi estää jakamasta noita samoja lippuja esimerkiksi Stockmannin aulassa.

Kuka valvoo?

Samoin kuin kävi aikoinaan rahoitusmarkkinoille on käynyt myös online kasinoille. Alun kultaryntäyksen jälkeen ovat asiallisesti toimivat kasinot saaneet jatkaa toimintaansa ja mainostamista, kunhan pysyvät sovituissa rajoissa.

Asiassa ollaan edetty jo muutama vuosi takaperin jopa Googlen tahosta siten että mainontaa voi harjoittaa hakukoneessa kunhan on syöttänyt euroopassa hyväksytyn lisenssi. Käytännössä tämä tarkoittaa yleensä Maltan tai UK gambling comissionin eli englannin lisenssiä. Muutama kasino on rekisteröitynyt gibraltarille mutta yleensä lisenssiä ei katsota hyvällä silmällä pelaajien parissa sillä se on helppo saada eikä sillä ole niin tiukkaa valvontaa kuin muilla lisensseillä.