Kuluttajatutkimus selvitti: Suomalaiset mobiiliostamisen edelläkävijöitä – Vaivattomuus vetää verkkoshoppailemaan

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan kuluttajatutkimuksesta selviää, että miehet ostavat verkosta elektroniikkaa, naiset muotia. Kotimaiset verkkokaupat ovat ulkomaisia suositumpia, ja ostaminen on siirtynyt viimeisen vuoden aikana voimakkaasti mobiililaitteisiin.

Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan jo kaksi kolmasosaa suomalaisista tekee verkko-ostoksia muutaman kerran puolessa vuodessa tai useammin. Vastaajista 4 prosenttia tekee verkko-ostoksia joka viikko, 28 prosenttia joka kuukausi ja 34 prosenttia muutaman kerran puolessa vuodessa. Säännöllinen nettishoppailu on suositumpaa miesten kuin naisten keskuudessa, ja alueellisesti verkosta ostaminen on aktiivisinta pääkaupunkiseudulla. 

Suomalaiset ostavat verkosta matkoja ja majoitusta (62%), muotia ja vaatteita (56%) sekä elektroniikkaa (51%). Miehistä noin 67 prosenttia ostaa verkosta elektroniikkaa, kun taas naisten keskuudessa muoti (70,1%) on yleisin verkko-ostamisen kohde.    

”Vastaajien mukaan tärkeimmät syyt tehdä ostoksia verkossa ovat vaivattomuus (59% vastaajista), valikoiman ja hintojen vertailun helppous (56% vastaajista) ja vapaus valita ostostentekoajankohta ja -paikka vapaasti (54% vastaajista). Kotimaiset verkkokaupat ovat ainakin vielä vastaajien keskuudessa ulkomaisia suositumpia, sillä noin 45 prosenttia vastaajista ostaa joko pelkästään tai useimmiten kotimaisista verkkokaupoista, ja molempia tasapuolisesti käyttää noin 38 prosenttia shoppailijoista”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Suomalaiset ovat valmiita odottamaan ostamiaan tuotteita. 

”Neljännes vastaajista sanoo, ettei tuotteen toimitusajalla ole merkitystä. Noin 40 prosenttia on puolestaan valmis odottamaan 4–6 päivää, eli esimerkiksi Amazon Primen joissain maissa lupaama toimitus saman päivän aikana ei tuntuisi olevan suomalaisille mikään kynnyskysymys verkkoshoppailussa”, Matinvesi-Bassett jatkaa. 

Nettishoppailu tekee myös hintavertailusta helpompaa. Tutkimus osoittaa, että jo noin 95 prosenttia suomalaisista vertailee hintoja eri kauppojen välillä verkko-ostoksia tehdessään. Yleisintä vertailu on elektroniikan, matkojen ja muodin kohdalla. 

Mobiiliostaminen huimassa nousussa

Hintaopas selvitti myös matkapuhelinostamista suhteessa tietokoneella tai tabletilla tehtäviin ostoksiin. Vielä vuonna 2018 Hintaoppaan suomalaiset käyttäjät tekivät 44 prosenttia verkko-ostoksistaan pöytäkoneella. Matkapuhelimella ja tabletilla tehtiin 56 prosenttia ostoksista. Vuodessa mobiiliostamisen osuus on kasvanut peräti 71 prosenttiin ja perinteisemmän pöytäkoneostamisen osuus on enää 29 prosenttia. 

Kasvu on ollut vauhdikkainta matkapuhelimen käytön kohdalla: puhelinostamisen osuus kaikesta verkko-ostamisesta on noussut vuodessa 43,7 prosentista peräti 62,4 prosenttiin. 

”Suomalaiset ovat tässä suhteessa mobiiliostamisen ykkösmaa. Vastaavat luvut Norjan ja Ruotsin Hintaoppaassa ovat 69-31 mobiilin hyväksi. Briteissä ja Uudessa-Seelannissa luvut noudattavat 60/40-suhdetta, eli näissä maissa pöytäkoneostamisen osuus on säilynyt vielä merkittävänä”, Matinvesi-Bassett avaa.

hintaopas.fi-palvelu sisältää 783 verkkokauppaa, 3 150 000 indeksoitua hintaa ja183 000 indeksoitua tuotetta, ja pystyy sitä kautta vertailemaan erittäin kattavasti suomalaisten verkko-ostoskäyttäytymistä. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.*Hintaopas seuraa kotimaisten verkkokauppojen hintoja ja toteutti tutkimuksen Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 23.5.–27.5.. Tutkimukseen vastasi 1000 suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan. Hintaoppaan laitedata on kerätty 1-6/2018 ja 1-6/2019.