Kirja-arvostelu: ISON RAHAN JA JÄRJESTÄYTYNEEN RIKOLLISUUDEN HUUMEBISNES

Tom Wainwright, Huumeparonin käsikirja, Näin huumebisnes toimii, Docendo Oy 2017

Huumebusineksessa liikkuu vuositasolla 300 miljardia dollaria ja sillä onn 250 miljoonaa asiakasta, mutta miten se lopulta toimii?

Aivan kuten muukin suurbisnes, vastaa tutkiva journalisti Tom Wainwright. Huumekaupassa McDonald’sin ja CocaColan kaltaisten yritysten opit näkyvät huumekauppiaiden toiminnassa aina brändiarvon rakentamisesta asiakaspalvelun hienosäätöön saakka.

Tässä kirjassa Wainwright käy Andien kokaiiniviljelmillä, Väli-Amerikan vankiloissa, Coloradon marihuanapuodeissa ja Internetin Pimeän verkon huumeluolissa. Niissä hän tutustuu bolivialaiseen kokaiinioppaaseen Bin Ladeniin, salvadoliseen jengipäällikkö Old  Liniin, uusseelantilaiseen ökyrikkaaseen pilleritehtailija Starboyhyn sekä lupsakkaan meksikolaiseen mummoon, joka paistaa mustikkalettuja suunnitellessaan murhia. Presidenttien, poliisien ja teini-ikäisten palkkatappajien kanssa he selittävät, mikä on päästä varpaisiin ulottuvien tatuointien bisnesmerkitys, miten jengit päättävät keskinäisestä kilpailusta ja yhteistyöstä ja miksi huumekartelleille yhteiskuntavastuu on yllättävän tärkeä asia. Huumeparonin käsikirja on paitsi analyysi huumekaupan toiminnasta myös silmiä avaava puheenvuoro siitä, miten sitä vastaan voi menetyksellä kamppailla.

2010 oli Meksikossa 20000 huumeisiin liittyvää murhaa, jotka liittyivät liiketoimintaan. Uusia tuotteita alettiin myydä jo verkossa ja huomio alettiin kääntää kysyntään. Harrastettiin lyhyen aikajänteen suunnittelua. Huumebisnes edusti täydellisen globaalia liiketoimintaa. Oliko kysymys jo kieltolakeista? Maissin hinta romahti 1990 -luvulla, jolloin katse käännettiin kokaan. Huumeissa esiintyi b to b -markkinointia, jossa vuorovaikutustaitojen merkitys korostui entisestään.

La Pazissa Boliviassa tapahtui viljasadon täydellinen tuhoutuminen, jolloin alettiin pohtia uusia toimintatapoja. Huumebusineksessä pyritään ns. yhden asiakkaan politiikkaan. Kokaiinin hinnannousu oli merkittävä ja pyrittiin ns. offshore -menetelmään eli ulkoistamiseen. Myös franchising -järjestelmä otettiin käyttöön huumemarkkinoilla. Huumebusinekseen ajautui myös järjestäytynyt rikollisuus. Huumeostoksia alettiin tehdä Internetissä. Huumeiden kuljetuksista alettiin myös pyrkiytyä ihmiskuljetuksiin. Huumekartellit nostivat päätään.

”Yksi viime vuosien kiinostavimmista busineskirjoista” – Management Today Tom Wainwright työskentelee The Economist Ameriikan uutisoinnista vuosina 2010 – 2013. Huumeparonin käsikirja on hänen esikoisteoksensa.”Wainwrightin kirjan päätösluku on nimeltään ”Miksi taloustieteilijät ovat parhaita huumepoliiseja”. Se on yksi nasevammista ja vaikuttavimmista argumenteista huumelakien uudistamiseksi, mitä olen koskaan lukenut” Misha Glenny, The New York Times

 

UNTO VASKUU