Juttua yritysnäkyvyydestä – brändäyksestä

Brändäys on yrityksen, tuotteen tai palvelun tunnetuksi tekemistä ja vaikuttamista haluttuihin kohderyhmiin. Brändiin vaikuttavat kaikki yrityksen toiminnot markkinoinnista toimitilojen ulkonäköön. Yrityksen ja tuotteen tulee kohdata annettu mielikuva niin mainonnassa kuin tuotteen pakkauksessa ja esillepanossakin. Hyvää, kestävää ja tunnettua brändiä ei luoda hetkessä, vaan siinä vaaditaan pitkäjännitteistä ja suunnitelmallista työtä yrityksen kaikissa toiminnoissa.

Esimerkki hyvin tuotteistetusta yrityksestä

Hyvänä esimerkkinä brändäyksestä toimii suomalainen monialayhtiö Fiskars, jonka tuotevalikoimaan kuuluvat laadukkaat tuotteet ruoanlaittoon, puutarhanhoitoon ja askarteluun. Yritys on perustettu vuonna 1649 pieneen Fiskars –nimiseen kylään, ja nyt tämä kylä tukee brändiä tunnettuna taitelija- ja muotoilijakylänä laadukkaine putiikkeineen. Fiskars valittiin Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonnan Brändien arvostus 2018 –tutkimuksessa toiselle sijalle. Fiskars on onnistunut luomaan mielikuvan laadukkaista, kestävistä ja moderneista tuotteista. Brändiä on luotu vuosikymmenien ajan ja osalle tuotteista on hankittu kansainvälinen tavaramerkkisuoja. Yritys omistaa myös muita maailmalla arvostettuja suomalaisia tuotemerkkejä, kuten Iittala, Arabia ja Hackmann, sekä ulkomaisia tuotemerkkejä kuten posliinia valmistavan ruotsalaisen Rörstrandin. Myös edellä mainitut kotimaiset tuotemerkit löytyvät Brändien arvostus 2018 –tutkimuksen kärkikymmeniköstä.

Palveluita myös pienille yrityksille

OmaLogo Oy:n suunnittelupalveluilla voit saada uuden yksilöllisen ja laadukkaan logon tai vaikkapa uuden värikartan yrityksesi tarpeisiin. Hyvin suunniteltu ja näyttävä logo auttaa yritystäsi näkymään, sekä auttaa yritystä jäämään asiakkaiden mieleen. Jos logoa ja värimaailmaa toistetaan markkinoinnissa ja mainonnassa, on yrityksen brändääminen sekä esille tuominen hyvällä alulla. Yrityksemme tarjoaa laadukkaita työvaatteita omilla painatuksilla sekä mainosteippauksia, kuten esimerkiksi ikkuna- sekä autoteippauksia yrityksesi tarpeisiin. Lisäksi teemme mainoskylttejä sisä- sekä ulkokäyttöön. Meiltä saat myös toimituksen ja asennuspalvelun kyseisille tuotteille tarpeidesi mukaan. Teemme yhteistyötä mainos- ja viestintätoimistojen kanssa.

Jää mieleen

Brändäyksen tarkoituksena on luoda mieleenpainuva ja persoonallinen kuva yrityksestä, joka erottuu joukosta. Hyvin rakennettu brändi jää ihmisten mieliin, ja vaikuttaa myönteisen ostopäätöksen syntymiseen. Brändin valitessaan ihmiset tietävät saavansa mielikuviaan vastaavan tuotteen. Brändiä voidaan rakentaa hinnalla, laadulla, saatavuudella, asiakaspalvelulla tai näiden erilaisilla yhdistelmillä. Yrityksen kaikkien osa-alueiden tulee tukea brändiä. Vaikka tuote olisi laadukas, mutta sille annetaan esimerkiksi huono asiakaspalvelutuki, se voi syödä tuotteen myyntiä tai brändin arvoa ja uskottavuutta.

Ennen brändin rakentamisvaihetta on yrityksellä oltava visio omista toiminnan tavoitteista pidemmällä tähtäimellä, jotta brändiä voidaan kehittää pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti. Hyvä brändi toimii vakuuttavimpana markkinointina yrityksellesi, mikäli annettu mielikuva vastaa totuutta. Silloin asiakas on valmis käyttämään palvelua uudelleen ja suosittelemaan sitä myös muille.

Jotkut yritykset eivät erotu joukosta, koska varsinkin pienemmillä yrityksillä ei ole riittävästi resursseja markkinoida ja mainostaa palveluitaan tai luoda brändiään suuryritysten tapaan. Pienemmät aloittavat yritykset eivät ole hahmottaneet omaa toimintastrategiaansa tai pidemmän tähtäimen tavoitteitaan. Heille riittää vain kohtuullisen tuloksen saaminen ilman kasvutavoitteita. Varsinkin pienyrittäjillä on taito tehdä tuotetta tai palveluaan mutta osaaminen muilla yritystoiminnan osa-alueilla voi olla puutteellinen.

Tällaisiin tilanteisiin OmaLogosta saa apua ja brändääminen, markkinointi sekä mainostaminen voi alkaa niin ’’paperilla’’ kuin digitaalisesti.